Bloguri, vloguri și influenceri

Mă gândeam că, acum vreo 4-5 ani, ieșisem de la liceu și m-a întrebat o prietenă dacă am văzut vlogul nu știu cui. Vlog? Ce e ăla? Vrei să spui blog. Nu, nu, vlog. E un video în care vorbești chestii amuzante sau ceva gen și lumea începe să te urmărească. Aaaa….ok, nu știu, eu scriu pe blog.

Era perioada în care vlogul începuse să ia amploare în online-ul românesc, cu întârzierea specifică tuturor trendurilor de la noi. Acum, abia dacă mai reușesc să citesc un articol care să nu aibă la final un video. Sau care să nu fie doar ceva scris ca introducere la un video. La un video cu machiajuț, cu fashionuț, cu sfaturi despre cum să îți trăiești viața ca mine că așa e mai bine. Nu sunt uimită – doar înțeleg prea bine cum se scoate profitul din așa ceva. 

Mai nou, blogul se îmbină cu vlogul, bloggerul e mai mult vlogger etc. Eu nu aș putea să mă apuc de vlogging din n motive, iar cel mai important ar fi că nu cred că am ceva super-merga-ultra important de comunicat națiunii, așa încât să mă filmez vorbind, și dacă nu am, nu o fac. Apreciez, totuși, un anume tip de tutoriale, părerile personale exprimate public, video-urile de gaming/entertainment, recenziile video, filmările din călătorii, tips&tricks și altele de felul ăsta. Dacă am trăi într-o lume roz, ne-am limita la atât, însă suntem în lumea consumerismului și aproape orice interacțiune între public și „prezentator” strigă imnul care începe cu „cumpără-ma!”. Gândurile mele bat fix în zona influence marketing-ului și a legăturii dintre capacitatea de influențare și sinceritate, treabă care, cu amploare în România, se întâmplă prin videoblogging-ul tutorial/recomandare/recenzie.

O delimitare conceptuală:

Influențare – pot să îi fac pe ceilalți să fie de acord cu mine în anumite privințe și astfel le pot determina deciziile cu privire la acțiunile lor, acțiuni care se săvârșesc prin achiziționare de produse/servicii.

Sinceritate – pot să exprim părerile care se fundamentează pe experiențe/gânduri/sentimente reale vizavi de anumite produse/servicii.

Combinația perfectă între capacitatea de influențare și sinceritate ar fi cea în care ofer publicului doar acele păreri în care cred cu tărie și, prin urmare, recomand doar produsele și serviciile de care eu am fost satisfăcut/ă. Ei bine, în realitate, combinația perfectă nu e și combinația care aduce câștig și, uite așa, ajungem să ne fugă ochii după  o grămadă de lucruri recomandate de către influenceri. Firește că, în momentul în care avem produsul în brațe, satisfacția garantată nu mai e chiar garantată. Rujul ăla mișto parcă nu e chiar rezistent la transfer, parcă usucă buzele cam rău, deși  X cu 100.000 de abonați peYouTube jura că e cel mai mișto și că nu costă decât 19,99 lei. La fel și cu ghetele, cu rochiile, cu salonul, cu toxina botulinică, cu orice. Problema nu e că ne sunt recomandate zi de zi, din n părți, produse, ci că, în 90% din cazuri nu sunt recomandate de către persoane care chiar le-au încercat.

„Mințiți poporul cu televizorul” a devenit „Mințiți poporul cu vlogul”, asta după ce a trecut prin facebook și Instagram. E o logică simplă: mărcile de calitate nu au nevoie să își facă reclamă prin persoane care sunt mulțumite cu câteva produse oferite gratuit + material nou de video. Dar se întâmplă să ne lucească privirea cand vedem că ceva ieftin e recomandat de către cineva cunoscut, și suntem și într-atât de naivi încât să credem că e real.

Revenind la of-ul meu cu blog vs. vlog, îmi e dor de articolele lungi și bine documentate pe care le citeam mai demult, despre câte un produs sau altul, de când mă simțeam dezamăgită după citirea câte unei recenzii negative a unei tâmpenii pe care mi-o doream sau dimpotrivă, convinsă să încerc și eu minunea. Aceeași tâmpenie o găsesc azi recomandată prin nu știu câte postări pe facebook și vloguri de beauty, cu insistență, cu disperare.

Nu e rău să recomanzi, e rău să profiți de capacitatea ta de a influența publicul, e rău să îți vinzi publicul, e rău să îți minți publicul, din astea. Se pare că trăim într-o bulă a magicului, în care totul pare a fi numai bun de cumpărat îndată ce influencerul dă de vreo trei ori din baghetă.

În loc de concluzie:

– adevăratul influencer nu se autoproclamă

– unii se vând mult prea ușor, dar știind că mulți sunt cei ce îi vor cumpăra. În fond, e o chestiune de moralitate 🙂

Reclame

Un gând despre „Bloguri, vloguri și influenceri

Comentează

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s